Exam Oh exam… this note is during my examination week..
11:38 PM | Author: MUHAMMAD LABIB ABD JALIL
walking straight to the examination hall.. huhu

Examination week has arrived again and has brought all its usual indescribable occupations, feelings, and troubles..
Today…1 Jun 2009…
Last nite, I’ve finished paper of Quran..
As the time goes by, it was already 2 weeks I’m in exam situation…
Fuhh…!! So tired….
Sometimes, there will be up and down feeling…
I’m happy if I can do exam successfully, but I’m sad when I’m doing worse…
But, I’ve to struggle until the end….
I’m reading “kitab Fiqh Munakahat” rite now in preparation for next paper (3 Jun), the day after tomorrow…
That is my friend’s favourite subject…heheh…
Including me?? Might be…
Why u guys interested in this subject?
Heheh…that’s mean, u guys dreams to get married….
Fiqh Munakahat discussed a lot about chapter of marriage..
So, we make challenge between of us…who fail for this paper, he can’t get married…
If u guys wanna know…this subject take long times to cover all chapters…
Why I said that? How to get finish because during study group, we always chit chat and dreaming bout …if our wife side of us….hihih…
It’s great…wife can cook, prepare food for us, and massage us to release tension….huhuh….
That time, it just dreams in order to relax for a second from pressure study…
But, Alhamdulillah…we finished all chapters at the end….

in examination hall


The next paper is “Hadis Nikah” …
Arrghh….i’m getting spirit to think about marriage because there were papers about marriage for this week….
InsyaAllah…my friends and I will be study hard for this coming paper, 7 Jun…
The next paper is subject “Sorof” – 10 jun…
Then, subject “Naqdul Adabi” – 13 Jun..
But, this time, I’ll be going in sad situation, because… after “Naqdul Adabi”, I’ve two papers
at the same day (14 Jun) for subject “Tarikh Alam” and “oral Quran”..
Plz pray for me…
Struggle can’t be stop till the end….I’ve to face it….
Life is wonderful…make it cheerful….be brave in whatever situation and challenge…
Just remember…”we have Allah and Rasul…always with us…”
For my dear friends (3 lughah), we are the best…so, try to do the best…Gud luck!!
Wallahua’lam….
Perlunya kita berjemaah.
6:11 AM | Author: MUHAMMAD LABIB ABD JALIL
Hidup berjemaah membawa keberkatan

وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٌ۬ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ (١٠٤)

"Hendaklah di antara kamu, ummat yang menyeru kepada kebaikan dan menyuruh kepada maaruf dan melarang dari mungkar dan mereka itulah yang menang" surah Maidah ayat 104.


Rasulullah saw telah menjalankan tugas ini sebagaimana yang dipertanggungjawabkan oleh Allah swt iaitu menyeru manusia kepada kebaikan dan melarang mereka dari keburukan.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

Sesiapa yang meninggalkan berjemaah walau sejengkal, maka dia telah merungkai ikatan Islam dari tengkuknya.” (Riwayat At-Turmuzi, Hakim dan Ibn Hibban)


Hendaklah kau bersama dengan jemaah orang-orang Islam dan imam mereka.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)


Allah tidak akan menyatukan umatku dalam kesesatan. Sesungguhnya tangan Allah bersama dengaan jemaah. Siapa yang berasing diri, maka dia berasing diri dalam neraka.” (Riwayat At-Turmuzi)


Dalil-dalil di atas merupakan penegasan setiap individu Muslim merupakan golongan yang mengambil tempat Rasulullah saw.


Persoalannya ialah apakah maksud berjemaah dalam dalil-dalil seperti di atas?


Para ulama telah mengertikan jemaah dalam dalil-dalil syara’ dengan beberapa erti berikut:

1. Ia bermaksud masyarakat Islam yang ramai (As-Sawad Al-A`azam).

2. Ia bermaksud para ulama mujtahidin.

3. Ia bermaksud para Sahabat secara khusus.

4. Ia bermaksud jemaah orang Islam dibawah kepimpinan seorang pemimpin.

5. Ia bermaksud jemaah umat Islam keseluruhannya (Ahl Al-Islam).

Allah taala menjamin bahawa para ulama Islam tidak akan sama sekali bersepakat dalam kesesatan.

Ini adalah pandangan Imam Al-Bukhari dan ramai ulama Usul dan Salaf. Imam Al-Bukhari menulis satu tajuk dari bab di dalam bukunya;

“Bab ‘dan demikian itu kami jadikan kamu satu umat pertengahan’ dan apa yang diperintahkan oleh Nabi s.a.w untuk melazimi jemaah, iaitu ahli ilmu”


At-Turmuzi berkata:

"Dan tafsir jemaah disisi ahli ialah ahli fiqh, ilmu pengetahuan dan Hadis.


Al-Kirmani berkata;

“Ketentuan perkara dalam melazimi jemaah ialah wajib bagi seorang mukallaf untuk mengikuti apa yang telah

diijma’ oleh para mujtahidin.”


Berada dibawah kepimpinan ulamak adalah terjamin dari kesesatan

Manakala jemaah orang Islam dibawah kepimpinan seorang pemimpin, merujuk kepada sekumpulan masyarakat

Islam yang apabila telah bersetuju untuk berada dibawah satu kepimpinan politik dalam sebuah negara atau pemerintahan. Maka tidak boleh berlepas diri dari taat setia (bai`ah) yang diberikan kepada pemimpin itu.

Manakala yang dimaksudkan jemaah umat Islam keseluruhannya (Ahl Al-Islam). di sini ialah bersama dengan umat Islam dalam anutan agamanya, tidak berjemaah bermaksud tidak menganut Islam dan meninggalkan berjemaah bermaksud murtad dari agama.

Jemaah dalam erti satu struktur politik iaitu apabila satu masyarakat Islam yang telah bersepakat ke atas satu kepimpinan dan pemerintahan.

Mereka telah bersetuju untuk memberi taat setia (bai`ah) kepadanya. Jemaah ini boleh dalam satu masa hilang dan tidak wujud. Termasuk di sini ini ialah kuasa politik Islam di bawah kepimpinan Rasulullah s.a.w semasa hidupnya dan sebuah negara Islam.

Rasulullah saw bermaksud:

“Sesiapa yang melihat sesuatu yang dibenci dari pemimpinnya, hendaklah dia bersabar. Sesungguhnya

sesiapa yang keluar dari jemaah sejengkal maka matinya seumpama mati jahiliyah.” (Riwayat Al-Bukhari &

Muslim)

Maksud dari Hadis diatas perlunya kita berjemaah.

Rasulullah saw bersabda

“Hendaklah kau bersama jemaah orang-orang Islam dan pemimpin mereka.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim).


Apakah ciri-ciri jemaah yang dikehendaki??


1. Jamaah yang meyakini bahawa Islam adalah satu-satunya kekuatan yang dapat membangun semua

ummah, dapat membebaskan semula golongan mustadh’afin dan menyelamatkan dunia dari

kehuru-haraan dan kehancuran.


2. Jamaah yang lahir di atas kesedaran sendiri. Tidak dipengaruhi oleh mana-mana golongan sama ada

timur ataupun barat. Lahirnya kerana tuntutan Al Qur’an dan As-Sunnah.


3. Jamaah yang meyakini akan kesejagatan Islam.


4. Jamaah yang memperjuangkan Islam secara menyeluruh.


5. Jamaah yang mengutarakan kebenaran yang tunggal dalam sejarah perjuangan ummat Islam iaitu

Jamaah yang memperjuangkan apa yang diperjuangkan oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah.


6. Jamaah yang tidak melupai wadah perjuangan yang bersifat keterbukaan yang boleh menyatukan

para anggotanya pada prinsip dan dasar sekalipun mereka berbeza di dalam masalah furu’.


7. Jamaah yang terdapat di kalangan anggotanya sifat-sifat Hizbullah. Di antara sifat-sifat itu ialah

seperti berikut :
a) Cintakan Allah dan Allah cintakan mereka.
b) Merendah diri sesama mukmin.
c) Bersikap tegas dengan orang-orang yang tidak mukmin.
d) Berjihad pada jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang yang mencelanya.
e) Memberi kesetiaan kepada Allah, RasulNya dan para Mukmin.
f) Mendirikan solat.
g) Menunaikan zakat dan
h) Sentiasa ruku’ kepada Allah.


8. Jamaah yang berjuang secara amali, tidak hanya teori semata-mata dan ia turun ke medan tidak hanya di tempat-tempat yang tertentu sahaja.

Berdasarkan kepada prinsip-prinsip gerakan Islam seperti yang dibentangkan di atas, maka dapatlah kita membuat keputusan bahawa mana-mana gerakan Islam yang wujud mestilah mempunyai asas dan matlamat penubuhannya. Ia ditubuhkan di atas kesedaran sendiri, bukan di dorong oleh rasa tidak puas hati kepada gerakan Islam yang lain yang telah sedia ada.


Untuk lebih lanjut boleh baca 10 wasiat imam Hassan Al Banna.

Tatapan Buat Pemimpin Bernama Muslimah..
8:35 AM | Author: MUHAMMAD LABIB ABD JALIL
Assalamualaikum

Tahukan kalian kenapa wanita ini suka menangis???

Suatu ketika, ada seorang anak laki-laki yang bertanya pada ibunya.
"Ibu, mengapa Ibu menangis?".
Ibunya menjawab, "Sebab, aku wanita".
"Aku tak mengerti," kata si anak lagi.
Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat.
"Nak, kamu memang tak akan mengerti...."
Kemudian, anak itu bertanya pada ayahnya.
"Ayah, mengapa Ibu menangis?
Sepertinya Ibu menangis tanpa ada sebab yang jelas?
Sang ayah menjawab,"Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan". Hanya itu jawapan
yang bisa diberikan ayahnya.
Lama kemudian, si anak itu tumbuh menjadi remaja dan
tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis.

Pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan
Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?
Dalam mimpinya, Tuhan menjawab, "Saat Kuciptakan wanita, aku membuatnya menjadi sangat
utama".

Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga,
bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan
kepala bayi yang sedang tertidur.

Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan,
dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau, seringkali pula, ia kerap
berulangkali menerima cerca dari anaknya itu....

Kuberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, saat
semua orang sudah putus asa.
Wanita, kuberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya,
walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah..

Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang ,untuk mencintai semua anaknya, dalam
keadaan apapun, dan dalam situasi apa pun. Walau, tak jarang anak-anaknya itu melukai
perasaannya, melukai hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada
bayi-bayi yang terhantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan
saat didekap dengan lembut olehnya.

Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa-masa sulit, dan
menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan
jantung agar tak terkoyak?


Kuberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan
menyedarkan bahawa, suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya.

Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan, yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri,sejajar,saling melengkapi, dan saling menyayangi.

Akhirnya, Kuberikan ia airmata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus
kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan bila ia inginkan. Hanya inilah kelemahan
yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, airmata INI ADALAH AIRMATA KEHIDUPAN.

Buat pemimpin bernama muslimah, sesungguhnya walau lumrah dirimu sebagai insan yang lemah, namum diri mu itu punya kekuatan yang cukup menakjubkan iaitu kesabaran, kemampuan yang sukar pada diri lelaki iaitu tangisan. Kekuatan itulah yang perlu kalian tunjukkan, kemampuan itulah yang perlu kalian gunakan dalam kepimpinan bagi memperbaiki dan melengkapi dalam sebuah organisasi yang dipimpin. Menangislah sebagaimana Ummu Sulaim apabila ditanya : “Kenapa engkau menangis?” “Aku tidak mempunyai anak lagi untuk dihantar berperang,” Sabda Rasulullah s.a.w. “Ada dua titisan yang ALLAH cintai,pertama titisan darah para Syuhada dan titisan air mata yang jatuh kerana takutkan ALLAH.”

Bila ditanya kepada orang-orang yang soleh mengapa dia tidak berhibur: ” Bagaimana hendak bergembira sedangkan mati tu di belakang kami,kubur di hadapan kami, kiamat itu janjian kami, neraka itu memburu kami dan perhentian kami ialah Allah.”

Ingatlah wahai para pemimpian, setiap amanah yang kita pikul akan tetap dipersoalkan

Menangislah di sini, sebelum menangis di sana……



Sibawaih Pelopor Ilmu Nahu
12:01 AM | Author: MUHAMMAD LABIB ABD JALIL
Seorang ulama daripada bangsa Farsi yang telah banyak memberi sumbangan kepada Islam beliau adalah Abu Bashru Amru Bin Usman Bin Qanbar, beliau dilahirkan di Baido sebuah kota yang paling besar di Kuroh Istokhor, Ahwaz Farsi (Iran), kemudian keluargnya berhijrah ke Basrah (Iraq). Tinggal dan membesar di Basrah, beliau amat tekun mununtut ilmu dengan ulama disekitar Basrah ilmu yang mula dipelajari hadis, feqah dll kemudian beralih pengjian kpd ilmu nahu kerana sebab kesilapan dan teguran drpd gurunya dlm membaca matan hadis (laisa abu darda')yang disangkanya (abu isim laisa) tetapi abu disitu istisna maka dinasabkan kata gurunya hammad b. salamah. Daripada peristiwa itu beliau terus-menerus bersungguh supaya tidak berlaku lagi kesilapn seprti itu.

Gelaran berliau Sibawaih, ulama2 terdahulu gelaran kalima Farsi yang tersusun drpd "sib" epal, "waih" wangian, sesetengah ulamak dahulu jgk memberi makna "si" 30, bawaih wangian iaitu ibn Askari.

kata imam suyuti, 3 org yg di gelar sibawaih iaitu;
1.Abu bakar alkindi Misri
2.Abu Nasr Al Asfahani
3.Abu HAsan Alkufi Al Maghribi Al MAliki

perwatakan @peribadi beliau seorang pemuda yang bersih , segak, tulisanya amat lancar drpd lidah nya, beliau drpd golongan@ tobaqot keempat dikalangan ulama basrah, serta tempat rujukan penggemar nahu, bahkan seorang ulama Basrah yang tiada tandingan pada waktu@ ketika itu.

Guru2 nya amat sayang kpd beliau kerana kecerdikanya, diantara gurunya;
1-Muhammad b. Salamah b. Dinar
2-Akhfash Kabir
3- Yaaqub b. Ishak

Sahabat2 beliau antaranya;
1-Abu Qaid Muarrikh b. Amru
2-Ali b. Nasr
3-Abu Hasan an Nadhru

murid2 nya;
1. Abu Hasan Akhfash
2. Qatrab
3-An Nashi

Kematian beliau
Ketika Sibawaih ingin menuju ke Baghdad pada ketika pemerintahan Harun ar Rashid, menteri nya pada ketika itu Yahya b. Khalid al Barmaki yang mana berlaku perdebatan ilmu amat hangat ketika itu, Harun ar Rashid juga amat menggalakkan kemajuan ilmu pengetahuan sama ada di ambil drpd islam itu sendiri atau di cedok drpd terjemahan negara luar samada farsi, yunan dsbgnya. Maka berlakulah perdebatan diantara Sibawaih ketu ulama Basrah dan Kisaii ketua ulama kufah yang masing2 mempunyai mazhab@ pendapat tersendiri antara 2 madrasah di dar Arrashid @ di al Baramikah.

Sebelum itu Sibawaih ditemukan dgn sahabat Kisaii seperti Ahmar,Hisham, Farra'. Maka mereka berdebat sebelum bertemu dgn Kisaii, seolah tujuannya untuk menumpulkan ketajaman Sibawaih apabila berhadapn dengan kisaii. Kemudian berdebat lah Sibawaih dgn Kisaii pada satu masaalah yg amat mashur iaitu masalah Azzamburiah(masalah lebah).

Kata sibawaih "saya menyangka kala jengking lebih pedih sengatannya drpd lebah maka (.........) (domir ganti nama) . Ulama berpendapat@ berpegang hujjah Sibawaih lebih kuat dan tepat drpd Kisaii. Tetapi tekanan penyokong Kisaii menyebabkan Sibawaih tersempit seolah2 bukan lah munazhoroh ilmiah tetapi ia adalah semata2hendak menzahirkan siapa yang lebih hebat@handal. maka menteri memberi kpd beliau 10,000 dirham kerana menceburkan diri dlm perbincangan itu.

Meninggalkan baghdad
Kerana kesedihan yang amat sangat beliau menuju ke Ahwaz tempat beliau lahir dan banyak khilaf berkenaan tempat Sibawaih meninggal dunia, antaranya di Ahwaz,@ shiraz@ siwah, begitu juga banyak khilaf berkenaan tarikh kematian 171, 177, 180, tetapi pendapat yang paling rajih pada 180 hijrah,umurnya lebih kurang 30 thn khilaf ulama.

Kitab Sibawaih
Akibat drpd kematian yang mengejut beliau tidak sepat menamakan kitab lalu ulama menamakan kitab Sibawaih @ Quran Nahu. kitab nya seolah2 hidup dan terus dimanfaatkan drpd selepasnya kemtianya berkurun2 generasi hingga sekarang. Penerimaan kitab beliau sehinggalah ke Andalusia yang banyak melahirkan ulama pada zaman Umawiyyah.
sebelum kitab beliau tidak ada kitab yang khusus membicarakan masalh @ qaedah nahu yang sempurna, bermula drpd kitabnya lah pelopor dan terhasil banyak kitab2 lain terhasil.
beliau jgk banyak mendatangkan syahid drpd Quran , syair dan sebagainya untuk menguatkan qaedah yg didatangkan.

Ramai ulamak yang kagum dengan kehebatan Sibawaih, antaranya berkata seorangan ulamak Mazani;

"sesiapa yang yang ingin mengarang kitab besar dlm ilmu nahu hendaklah dia malu dgn apa yang dihasilkan oleh sibawaih".

kenapa kita perlu kahwin???
6:52 PM | Author: MUHAMMAD LABIB ABD JALIL
Anas Ibnu Malik Radliyallaahuanhu berkata: Rasulullah Shallallaahualaihi wa Sallam memerintahkan kami berkeluarga dan sangat melarang kami membujang. Beliau bersabda: “Nikahilah perempuan yang subur dan penyayang, sebab dengan jumlahmu yang banyak aku akan berbangga di hadapan para Nabi pada hari kiamat.” Riwayat Ahmad. Hadits shahih menurut Ibnu Hibban.

Alhamdulillah kuliah fasa yang kedua ni ada dua subjek yang membincangkan berkenaan nikah, pertama fiqh munakahat kedua hadis nikah, insyaAllah saya akan berkongsi bersama-sama para pembaca berkenaan ilmu yang saya pelajari.

Sebenarnya nikah ini sangat dituntut, kerana dalam pandangan Islam, perkahwinan merupakan ibadah qurbah (mendekatkan diri) kerana dengan perkahwinan seorang muslim akan mendapat ganjaran dan pahala dari Allah apabila perkahwinan itu dilakukan dengan niat kerana Allah dan ingin bertujuan untuk menjaga diri dari hal yang diharamkan oleh syariat.

وفي بضع احدكم صدقة. قالوا: يا رسول الله, أيأتي أحدنا شهوته ويكون له فيها أجر؟ قال: "أرأيتم لو وضعها في حرام, أكان عليه وزر؟" قالوا نعم. قال : فكذالك اذا وضعها في حلال. كان له أجر

رواه مسلم داود و أحمد


"Dan pada kemaluan seseorang dari kalian terdapat sedekah" para sahabat pun bertanya, "wahai Rasulallah, apakah seseorang yang menyalurkan nafsu seksualnya (kepada isterinya) memperolehi pahala?" Nabi bertanya balik kepada sahabat, "Apakah seseorang yang menyalurkan nafsu seksualnya dengan cara yang haram (berzina) ia berdosa?" mereka menjawab "betul". Kemudian Rasulullah bersabda, "Demikian juga ia menyalurkan pada tempat yang halal, maka ia akan memperolehi pahala."

Hadis ini cukup jelas menunjukkan bahawa perkahwinan itu merupakan ibadah. Bahkan Rasulullah pun berkahwin seharusnya sebagai umatnya kita juga perlu berkahwin kerana ia merupakan wasilah qurbah kepada Allah.

Kenapa kita perlu kahwin??

banyak hikmahnya dalam perkahwinan antaranya:
* Untuk memperoleh ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman
* Memelihara kesucian diri
* Melaksanakan tuntutan syariat
* Menjaga keturunan
* Sebagai media pendidikan: Islam begitu teliti dalam menyediakan persekitaran
yang sihat bagi membesarkan anak-anak.Kanak-kanak yang dibesarkan tanpa
perhubungan ibu bapa akan memudahkan si anak terjerumus dalam kegiatan tidak
bermoral. Oleh itu, institusi kekeluargaan yang disyorkan Islam dilihat medium
yang sesuai sebagai petunjuk dan pedoman kepada anak-anak
* Mewujudkan kerjasama dan tanggungjawab
* Dapat mengeratkan silaturahim.

Sekiranya kita tidak berkahwin???

Kita akan menghadapi berbagai kepincangan sekiranya pergaulan lelaki dan wanita tidak diatur dan disusun mengikut peraturan tertentu. Tujuan perkahwinan juga ialah menyusun pergaulan antara lelaki dan wanita supaya dapat mewujudkan suasana kasih sayang yang memperindahkan kehidupan. Tanpa penyusunan yang rapi di dalam peigaulan di antara lelaki dan wanita, kepincangan tidak dapat dielakkan. Kerana itu, perkahwinan disyariatkan. Dalam perkahwinan, ditentukan kewajipan-kewajipan dan peraturan-peraturan yang akan membawa kebahagiaan kepada pasangan yang mematuhinya. Sebaliknya jika peraturan-peraturan itu tidak dipatuhi, sama ada kerana kejahilan atau sengaja mengingkarinya, pasangan itu sentiasa dilanda arus yang menjadikan suasana hidup mereka tidak tenteram.



antara kami berempat sapa yang kahwin dulu???



jom kahwin..hehe
Buat remaja..
6:37 PM | Author: MUHAMMAD LABIB ABD JALIL
PERSAHABATAN


Memilih Kawan

Sebelum menjalin persahabatan, anda perlu pastikan siapakah yang anda ingin sebagai kawan. Kebanyakan orang suka mendapat kawan yang gemar melakukan perkara yang sama dengan apa yang mereka lakukan. Ia tidaklah bermakna anda perlu betul-betul sama antara satu sama lain, cuma anda gemar melakukan banyak perkara yang sama.

Jika anda berminat dengan sukan, anda mungkin inginkan kawan-kawan yang suka bermain permainan yang sama dengan anda. Begitu juga, jika anda suka membaca buku, anda mungkin akan lebih tertarik dengan rakan-rakan yang suka membaca. Menubuhkan kelab buku adalah langkah yang baik bagi mendapatkan kumpulan rakan-rakan yang dapat berkongsi minat dengan anda.

Fikirkan tentang perkara yang anda gemar lakukan dan cuba bercakap dengan rakan sekelas tentang kegemaran anda ketika waktu makan atau rehat. Anda akan dapati sekurang-kurangnya seorang yang tertarik dengan perkara sama yang menarik perhatian dan minat anda.



Menjalin Persahabatan

Cara yang paling cepat menjalin persahabatan ialah dengan senyuman. Apabila anda tersenyum, orang lain akan fikir yang anda seorang yang suka berkawan (friendly) dan mudah diajak berbual. Mungkin pada awalnya memang agak sukar untuk memberikan senyuman. Tetapi, anda boleh berlatih di hadapan cermin. Apabila anda melihat diri sendiri, fikirlah samada anda lebih rela bercakap dengan wajah anda yang tersenyum atau wajah biasa anda, yang mungkin kelihatan menakutkan dan marah.


Cara yang paling mudah untuk memulakan perbualan dengan seseorang ialah memperkatakan sesuatu yang baik tentang dirinya. Sebagai contoh, anda boleh komen tentang jawapan yang terbaik terhadap soalan yang diberikan guru, permainan yang hebat di padang bola, pakaian yang cantik dsb. Fikirkan tentang bagaimana gembiranya anda apabila seseorang bercakap sesuatu yang baik tentang diri anda. Tidakkah ia membuatkan anda ingin terus bercakap dengan orang berkenaan?


Tanyalah rakan baru anda soalan tentang diri mereka. Siapakah penyanyi kegemarannya, di mana dia tinggal, siapakah gurunya, apa yang dilakukan selepas waktu sekolah adalah anda soalan-soalan yang sesuai ditanya untuk memulakan perbualan.


Pastikan anda mempunyai sesuatu untuk diperkatakan. Apabila seseorang bertanya sesuatu kepada anda, berikan jawapannya. Jika anda tidak tahu siapa idola anda atau apakah hobi anda, fikirkan. Tiada apa yang akan menghentikan perbualan lebih cepat selain daripada jawapan dengan mengangkat bahu.


Orang yang pemalu biasanya mengalami masalah dengan pujian. Apabila seseorang berkata sesuatu yang baik, sipemalu biasanya akan kaku dan kelu untuk berkata-kata. Ini menyebabkan pihak yang mengatakannya tertanya-tanya sekiranya dia telah mengatakan sesuatu yang salah. Jawapan yang terbaik dan paling mudah terhadap pujian yang diberikan ialah "Terima Kasih."


Jadilah kawan. Orang yang memperlihatkan minat terhadap orang lain dan orang yang baik dan mesra adalah sahabat yang baik. Ingat semua orang ingin bersama dengan orang yang suka melakukan sesuatu yang sama dan orang yang bersikap baik terhadap mereka.


Aktiviti. Selepas anda mendapat beberapa kawan yang berkongsi minat yang sama, melakukan sesuatu aktiviti secara bersama akan menjadi sesuatu yang menyeronokkan. Menjemput rakan-rakan ke rumah anda adalah cara yang baik bagi menjadikan persahabatan semakin akrab.

Jika anda tahu permain yang kawan anda suka, anda boleh merancang melakukannya bersama.

Jika anda dan rakan anda sukakan aktitivi luaran, fikirkan sesuatu yang ada di persekitaran rumah yang anda boleh aturkan untuk dibuat di luar.

Pastikan aktiviti tersebut boleh dilakukan bersama. Mungkin anda dan rakan sukakan permainan komputer, tetapi aktiviti ini lebih baik jika dilakukan bersama kawan yang anda telah kenal lama. Apabila anda bermain permainan komputer, pasangan anda akan hanya melihat anda bermain tanpa berbuat apa-apa. Ini tentunya tidak menyeronokkan.