Presiden Perancis menyatakan tidak menerima burka di Perancis
7:03 AM | Author: MUHAMMAD LABIB ABD JALIL


Saya amat terkejut apabila membaca beberapa laman web berkenaan perkembangan parlimen Prancis di mana Presiden Perancis Nicolas Sarkozy mengatakan dalam pidato yang membuka sesi bersama di Parlimen Perancis pada hari Isnin 22. Jun yang lalu, bahwa "Islam burka (abaya) adalah" tidak selamat datang "di Perancis, kerana ianya bukan merupakan simbol agama tetapi tanda sikap untuk perempuan.

"Kami tidak dapat menerima ada perempuan di negara kita yang di belakang tahanan kelambu (ditutupi semua dengan pakaian) , dilenyapkan dari semua kehidupan sosial," katanya.

web CNN.com memberitahu

"Masalah burka bukan masalah agama. Ini merupakan isu perempuan kebebasan dan martabat. Ini bukan sebuah simbol agama. Ini merupakan tanda sikap; itu adalah tanda penurunan. Saya sungguh-sungguh ingin berkata, burka yang tidak datang di Prancis, "Sarkozy told lawmakers.


|
This entry was posted on 7:03 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: